Fragmentos
"Before an image, the present never ceases to reconfigure itself [...] Before an image, the past never ceases to reconfigure itself [...] The image often has more memory and more future than the being that looks at it."
"In Front of Time: Art History and the Anachronism of Images"
- Didi-Huberman,
Fragments arises as a result of the creative and gestational process of Yiriane Kahn. The fragment is identity, family roots, journeys, migrations, cultures, changes, transformations. From the fragment, it is possible to observe and narrate in a new way, distinct from the whole.
Each work addresses the relationship between the visible and the invisible. Just as bodies can exhibit external physical changes that are perhaps simply a brushstroke of our internal journey—emotions, fears, or desires that remain hidden and invisible—Yiriane's work is a symbolic and representative imaginary of life itself.
What part of ourselves is perceptible? Each individual has numerous stories that contribute to their identity. We carry our roots, our DNA, from one generation to another, thus connecting our past with our present.
This exhibition is the result of the research process that Yiriane has been developing for two years and is also a fragment of her production. At the same time, like each of her works, it is both a whole and a part. In the words of Patrick Rothfuss in The Name of the Wind, "I only know one story. But many times, the small fragments seem like independent stories."
The fragment becomes a revealing metaphor in relation to the image, imagination, and memory, challenging our perception and inviting us to reflection. Yiriane's works present themselves as allegories where the visible reveals aspects of the invisible.
María José K. Silva,
Art Historian
Buenos Aires, Argentina, 2024
“Ante una imagen el presente no cesa jamás de reconfigurarse [...] Ante una imagen el pasado no cesa nunca de reconfigurarse [...] La imagen a menudo tiene más de memoria y más de porvenir que el ser que la mira”.
"Ante el tiempo: Historia del Arte y anacronismo de las imágenes"
- Didi-Huberman,
Fragmentos surge como resultado del proceso creativo y gestante de Yiriane Kahn. El fragmento es la identidad, las raíces familiares, los viajes, las migraciones, las culturas, los cambios, las transformaciones. Desde el fragmento es posible observar y narrar de una manera nueva, distinta a la totalidad. Cada obra aborda la relación entre lo visible y lo invisible. Así como los cuerpos pueden exhibir cambios físicos externos que son acaso simplemente una pincelada de nuestro viaje interno, emociones, miedos o deseos que permanecen ocultos e invisibles, la obra de Yiriane es un imaginario simbólico y representativo de la vida misma.
¿Qué parte de nosotros mismos es perceptible? Cada individuo tiene numerosas historias que contribuyen a su identidad. Transportamos nuestras raíces, nuestro ADN, de una generación a otra, conectando así nuestro pasado con nuestro presente. Esta exhibición es el resultado del proceso de investigación que Yiriane viene desarrollando hace dos años y es asimismo un fragmento de su producción. A la vez, y al igual que cada una de sus obras, es al mismo tiempo un todo y una parte. En palabras de Patrick Rothfuss en El nombre del viento “Solo sé una historia. Pero muchas veces, los pequeños fragmentos parecen historias independientes.”
El fragmento se convierte en una metáfora reveladora en relación con la imagen, la imaginación y la memoria, desafiando nuestra percepción e invitándonos a la reflexión. Las obras de Yiriane se presentan como alegorías en donde lo visible revela aspectos de lo invisible.
María José K. Silva,
Art Historian
Buenos Aires, Argentina, 2024